Ryggsmärtor

Ryggsmärtor är vanliga och samhällets kostsammaste enskilda åkomma. Så kallade ryggskott (akut lumbago) är ett smärtsamt, men i regel ofarligt tillstånd. Många blir snabbt bra, men återfall är dessvärre  vanliga. Enskilda gånger förvärras tillståndet till ischias eller utvecklar sig till ett kroniskt tillstånd med återkommande återfall eller kroniska besvär.

Ryggvärk kan uppstå akut eller gradvis. Till de vanligaste symptomer hör smärtsam och stel korsrygg som oftast är värst på morgonen och när man sitter. Oftast känns det bättre när man går eller ligger. Ryggen kan även kännas ostabil och smärtorna är ofta koncentrerade runt höft och ben. Ibland blir ryggen sned för att undgå den värsta smärtan.

Vanliga orsaker

Orsakerna till akuta ryggsmärtor är många och ibland komplexa. Därför måste förebyggande och behandling anpassas individuellt och ses i ett helhetsperspektiv. Vanliga orsaker är snöskottning, tunga lyft och ommöblering. Andra riskfaktorer inkluderar felaktig hållning, dålig arbetsmiljö, övervikt, rökning, fel- och överbelastning, psykiska belastningar och vantrivsel. Ryggont kan även bero på ärftighet och minskad fysisk aktivitet.

Omfattning och varaktighet

Nästan all har haft ont i ryggen någon gång och 4 av 5 personer har ont i ryggen någon gång i livet. Hälftenav oss har haft symptom det sista året. 1 av 10 har ryggsmärtor just nu. Hos de flesta är ryggvärken återkommande efter att man drabbas första gången. Ibland kommer det tillbaka ofta och regelbundet medan hos andra försvinner den och återkommer långt senare.

Diskbråck

Diskbråck innebär att den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor brister. När disken buktar ut kan det trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen och man känner smärta. i de flesta fall bildas diskbråcket utan att du gjort något särskilt. I enstaka fall kan det bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på särskilt olyckligt sätt. Många har diskbråck som inte ger några besvär. Diskbråck i ländryggen kan påverka ischiasnerven och ge ischiassmärta. Läs mer om ischias och 'falsk ischias' under sidan 'ischias'.

Diskbråck läker oftast ut avsig självt, oftast efter några månader. Behandlingen, som går ut på att lindra smärtan, består av smärtstillande och antiinflammatoriska mediciner som med fördel  kan kompletteras med behandling av kiropraktor.

Vid valet av behandlingsstrategi, lägger kiropraktorn står vikt vid att se patienten som helhet. Samarbete mellan terapeuter kan vara av nytta. Kiropraktorn använder en rad oilka metoder och tekniker för att återupprätta normala funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem och därmed minska smärtan. Huvudsakligen används händerna i behandlingen.

Detta kan du göra själv

• Vid akut ont i ryggen bör du försöka hitta ett så smärtfritt läge som möjligt för att kunna slappna av. Börja med försiktiga rörelser med denna ställning som utgångspunkt. Det är bra att börja gå så snart du klarar av det.
  • Växla mellan rörelse och avlastning i smärtfria ställningar. På detta vis så klara du av att röra sig utan att för den skull överdriva. Gå hellre flera korta promenader än en lång.
  • Ju snabbare du kommer i rörelse, desto snabbare blir du bra. en värktablett eller is/kyla kan dämpa smärtan.

Det här kan du göra för att förebygga

motionera. En halvtimmes daglig promenad, helst på varierat mjukt underlag, smörjer ryggen. variera arbetsställningen - den bästa sittställningen är den nästa.

Om du inte snabbt blir bättre i ryggen

Uppsök kiropraktor. Vänta inte för länge. När du har smärtor eller om du är osäker på om något fel på rygen, avgör kiropraktorn om behandling är nödvändig. Du får också goda råd till självhjälp.