Migrän

Migränanfall kan variera mycket från individ till individ. Vissa är milda och snabbt övergående. Andra är kraftiga anfall med intensiva smärtor i 2-3 dygn. De flesta följer ett bestämt mönster och kan indelas i en aurafas och i en smärtfas.

Klassisk migrän

• Anfallet börjar med att blodådrorna i hjärnan dras samman i 15-20 minuter. Patienten får ofta ett tecken på att anfall är på gång genom flimmer eller ljusglimtar/blixtar framför ögonen. Förvarningen varierar mycket från person till person och kan innebära stickningar och domningar i armar och fötter, lätta förlamningar, uppkastningar och diarré, oro och hjärtklappning.
  • Därefter kommer en fas med kraftig smärta i den ena halvan av huvudet, där smärtorna oftast är värst i tinning, panna eller bakom ögonen.
  • Ett anfall kan vara från några få timmar till 2-3 dagar och följs ofta åt av illamående, yrsel och ljuskänslighet.

Vanlig migrän

• Vid vanlig migrän kommer smärtorna normalt utan förvarning i form av flimmer eller ljusfenomen i ögonen.
  • Huvudsmärtan är som regel jämnare fördelad än vid klassisk migrän, men är som regel halvsidig.
  • Illamående är mindre vanlig.

Gemensamt för både klassisk och vanlig migrän är överkänslighet mot ljus och ljud.

Anfallfrekvens

• Några har 1-2 anfall per månad andra ha 3-4 anfall per vecka.
  • Ett anfall kommer ofta när man ska koppla av, under helgen, eller i början av en semester.
  • Kvinnor kan ha regelbundna anfall relaterade till menstruationscyckeln.
  • Den vanligaste är att anfaller sträcker sig över en dag. Patienten känner redan från morgonen att ett migränanfall kommer. Anfallet är som regel över nästa dag.
  • Barn har ofta lite kortvarigare anfall. Vanligtvis under några få timmar.

Migränutlösande faktorer

• Felfunktion i nacke
  • Så kallade triggerpunkter i nacke och käkmuskler.
  • Starkt ljus.
  • Bullrig miljö.
  • Intensiva dofter (parfym).
  • Oregelbunden livsstil.
  • Bristande vätskeintag.
  • Känslighet för vissa matvanor.
  • Hormonella faktorer som menstruation eller graviditet.

Kiropraktisk behandling har visat sig kunna reducera både antal anfall och intensitet hos personer med migrän. Det är därför bra att migränpatienter blir undersök och behandlas för förekommande utlösande faktorer i muskler, leder och skelett.

Detta kan du själv göra vid anfall

• Uppsök ett lugnt och gärna svalt rum.
  • Några finner bäst lindring i att ligga, andra tycker bättre att sitta upp.
  • Kyl pannan med kalla omslag.
  • Moderna migränmediciner kan ge effektiv lindring och stoppa eller minska anfall hos många. Mediciner finns också i form av nässpray, injektioner och stolpiller, eftersom illamående och uppstötningar kan förhindra intag av tabletter.

Detta kan du själv göra i förebyggande syfte

Vilka faktorer som utlöser migrän varierar från person till person. Prova dig metodiskt fram efter metoder som få det att upphöra. Det kan vara nyttigt att föra en huvudvärksdagbok för att få kunskap om ditt eget huvudvärksmönster.

• Sträva efter regelbudna vanor och se till att få tillräckligt med sömn. Stig upp samma tid varje dag, även på helgerna. Ta hellre en tupplur under dagen, om du inte sovit tillräckligt.
  • Undvik mat och dryck som ger anfall
  • Skärma av ögonen från starkt solljus, använd mörka solglasögon.
  • Undvik aktiv och/eller passiv rökning.
  • Undvik starka dofter. Parfym kan utlösa anfall.